Minnena ser mig

Minnena ser mig

En junimorgon då det är för tidigt
att vakna men för sent att somna om.

Jag måste ut i grönskan som är fullsatt
av minnen, och de följer mig med blicken.

De syns inte, de smälter helt ihop
med bakgrunden, perfekta kameleonter.

De är så nära att jag hör dem andas
fast fågelsången är bedövande.

(ur “Det vilda torget”, 1983)

 

Av Tomas Tranströmer, 2011 års nobelpristagare i litteratur.

Jag är inte säker på att jag skulle ge honom ett nobelpris, men hans språk är onekligen vacker.

/Elizabeth


Kommentarer
Postat av: Wiilow [Foto Tankar Känslor]

Hej!

Jag blev så oerhört glad över det du skrev så du anar inte. Tack så hjärtligt.

Vad fint han skrev och så kul att han vann pris, äntligen=)

Tack för din anmälan "Helgens blogg" hos mig.



Nu önskar jag dig en underbar vecka.

2011-10-09 @ 21:17:39
URL: http://wiilow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0