Betyg och kontakter

Nu när jag har fått det här jobbet kom jag och tänka på någonting. Jag fick det helt och hållet på att min nya chef känner min pappa så de är vänner till familjen. Jag var aldrig ens på anställningintervju, inte heller bad någon om några betyg eller referenser.

Mitt förra jobb fick jag också genom att pappa kände min dåvarande chef och "gick i god" för mig. Ingen intervju, inga betyg, inga referenser (förutom pappa då).

Min slutsats av det här är att när man söker jobb så är kontakter (och arbetslivserfarenhet) så mycket mer betydelsefullt än betyg och liknande! Man måste givetvis ha någonlunda rätt utbildning för ett mer högavlönat yrke/yrke som kräver en viss utbildning. Men för sommarjobber för oss ungdomar; kontakter!

Det är lite tråkigt egentligen, för alla får ju inte samma chans då. Samtidigt får inte alla samma chans om man bara går efter betyg heller, eller personlighet eller... Med andra ord finns det inget helt rättvist system.

Och vad vill jag egentligen säga med det här? Bygg upp ett starkt kontaktnät! Det handlar nästan alltid om att känna någon!

/Elizabeth

Kommentarer
Postat av: william

det tycker jag är lite orättvis mot dom som inte har kontakter, men bra för dom som har det, som du till exempel:D men det va bra att du fick jobb^^



SV; jga tackar så mycket för tipsen:D bra förklarat på vad jag ska tänka på^^

2011-10-20 @ 16:36:39
URL: http://cookieboy.blogg.se/
Postat av: C O R N E L I A

Så är det verkligen! Man måste känna folk för att få jobb (nästan alltid). Det är både bra och dåligt tycker jag, kanske finns det folk med fantastisk kompetens som arbetsgivaren missar.. OBS! menar absolut inte att du inte förtjänar jobbet/inte har kompetens, tänker bara i allmänhet :) Men självklart är det sjukt bra för de som har stora kontaktnät, och för oss andra är det bara att kämpa på :) Grattis till jobbet! :D

2012-03-27 @ 22:26:07
URL: http://alltidcornelia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0